Postat de: ovidiugroza | 03/03/2009

Sedinte de conducere

Sedinta de conducere nr. 1

In prima sedinta ies cu masina din oras pe o strada asfaltata fara trafic, fara treceri de pietoni, fara intersectii cu parcare mare la cele doua capete si un viraj la 90 grade. Teoretic primele 3 sedinte se desfasoara pe aceasta strada, pentru unii cursanti sunt suficiente 3 sedinte, iar pentru altii stau in functie de aptitudinile fiecaruia.
In prima parte a sedintei stabilesc ce obiective avem, ce vrea examinatorul sa vada la cursant :
1. Atentia distributiva: privirea inainte (nu in fata masinii), ochii scaneaza stanga-dreapta de pe un trotuar pe celalat cautand pericole potentiale, privirea in oglinzi si in unghiul mort pentru asigurare.
2. Anticiparea evenimentelor: creierul proceseaza ce vedem si anticipeaza ce se poate intampla, cum vor evolua evenimentele in functie de pericolele potentiale.
3. Luarea deciziilor: creierul ia o decizie dupa analiza si da comanda de executare.
4. Executia: de multe ori vrem sa facem ceva si ne iese cu totul altceva, e foarte important controlul reactiilor si graba strica treaba de cele mai multe ori.
Urmeaza instalarea la volan:
1. Reglarea scaunului in functie de pedala de ambreiaj si pozitia mainilor pe volan.
2. Reglarea oglinzilor: in oglinda interioara vedem geamul din spate(luneta), iar in oglinzile laterale vedem manerul usii din spate.
3. Centura de siguranta.
Cunoasterea autovehiculului:
1. Pedala de AMBREIAJ:
a) ambreiajul decupleaza(apasat) sau cupleaza(ridicat) motorul cu cutia de viteze
b) piciorul stang, calcaiul in aer, se apasa cu varful piciorului pana la podea si se ridica treptat pana cupleaza
c) ambreiajul se apasa: la plecarea de pe loc, la schimbarea vitezelor in mers si la oprirea masinii.
2. Pedala de frana (frana de serviciu )
a) frana de serviciu franeaza rotile masinii
b) se apasa treptat numai cu piciorul drept, calcaiul pe podea
3. Pedala de acceleratie se mangaie usor ca un fulg cu varful piciorului, la apasare marim viteza masini, cand luam piciorul de pe acceleratie reducem viteza masinii( frana de motor)
Pornirea motorului:
1.Pedala de ambreiaj la podea.
2.Scoatem schimbatorul de viteze pe liber.
3.Punem contactul ( rotim cheia in contact pana aprindem becurile din bord ).
4.Pornirea efectiva a motorului ( asteptam cateva secunde pana se sting o parte din becuri dupa care rotim cheia 1-2 secunde pana auzim motorul pornit si luam mana de pe cheie)
Exercitiu cu pedala de acceleratie:
Privim turometrul(daca avem), auzim motorul si mangaiem usor pedala de acceleratie marind turatia treptat 1500-2000-2500 si incercam sa memoram sunetul motorului la diferite turatii.Durata exercitiului 2-3 minute.
Exercitiu cu pedala de ambreiaj:
Introducem in treapta I-a si ridicam incet pedala de ambreiaj pana simtim ca tremura motorul(acesta este punctul in care incepe sa se cupleze motorul cu cutia de viteze) dupa care apasam pedala la podea. Repetam de 4-5 ori.

Sedinta de conducere nr. 2

Recapitulare si fixarea cunostintelor din prima sedinta. Traseul este acelasi din prima sedinta.
Exercitiu de schimbarea vitezelor cu motorul oprit(1-2-3-4-5-4-3-2-1-R);
Obiectiv: mentinerea directiei si acceleratiei la viteza mica( 20 km/h-treapta 2 )
Eu pun masina in miscare si schimb in treapta 2, cursantul priveste inainte, se obisnuieste cu pedala de acceleratie prin exercitii de apasare usoara si apoi eliberarea pedalei(frana de motor)Volanul e reglat sa mentina directia rectilinie nu trebuie strans in pumni, muschii relaxati, nu se roteste brusc.Parcurgem astfel 15-20 km dus-intors. In curba de 90 grade exersam rotirea volanului prin miscarea mainilor pe volan(una impinge,alta trage). La capatul traseului executam intoarcerea dintr-o miscare. Eu ma asigur si dau instructiuni, cursantul se concentreaza doar la mentinerea directiei si la pedala de acceleratie.

Sedinta de conducere nr. 3

Recapitulare si fixarea cunostintelor din sedinta nr.2, exercitii de schimbarea vitezelor cu motorul oprit. Obiective: plecarea de pe loc, oprirea si schimbarea vitezei in treapta 2. Acelasi traseu din primele doua sedinte.
Plecarea de pe loc : introducem in treapta 1, se ridica incet pedala de ambreiaj pana in puncul in care incepe sa se cupleze motorul( masina incepe sa tremure usor ), in acest punct se tine ambreiajul si apoi se apasa usor acceleratia la 1
300 rot/min, dupa care se continua ridicarea ambreiajului si apasarea acceleratiei pana la punerea in miscare a masini, se accelereaza pana la 1800 rot si apoi schimbam in treapta 2( apasam ambreiaj la podea-luam piciorul de pe acceleratie-schimbam din tr.1 in tr2-ridicam usor ambr-apasam usor acceleratia)
Oprire la punct fix : ne asiguram ca nu vine nimeni din spate, apasam pedala de ambreiaj si in acelasi timp mutam piciorul drept de pe acceleratie pe frana si apasam usor putin cate putin pana opreste masina, cu picioarele apasate scoatem din viteza si apoi ridicam ambreiajul mentinand apasata frana.
Facem aceste exercitii repetate de oprire si plecare de pe loc. Sunt necesare cam 10 exercitii de plecare, schimbare in treapta 2 si oprire.
In tot acest timp perfectionam mentinerea directiei si ne obisnuim sa privim in oglinzi

Sedinta de conducere nr. 4

Recapitulare si fixarea cunostintelor.
Obiective: schimbarea treptelor de viteza 2–3 si 3–2.
In prima parte a sedintei facem cateva exercitii de plecare de pe loc schimbarea treptei 2 si oprire la punct fix, mentinerea directiei ( conducere cu mana stanga pe volan si dreapta pe schimbator ).
Pentru schimbare in treapta 3 apasam acceleratia si marim viteza la 30 km/h, apasam ambreiaj si luam piciorul de pe aceleratie-schimbam treapta 2 in treapta 3-ridicam ambreiajul si apasam usor acceleratia. Mergem constant cu 40 km/h pentru exercitii de mentinere a directiei la viteza mare.
Pentru schimbare din treapta 3 in treapta 2 luam piciorul de pe acceleratie(frana de motor) reducem viteza la 20 km/h – apasam ambreiaj – mutam schimbatorul din treapta 3 in treapta 2 – ridicam ambreiaj si apasam usor acceleratia sa mergem constant cu 20 km/h.

Sedinta de conducere nr. 5

In prima parte a sedintei recapitulez si fixez toate cunostintele si exercitiile din primele 4 sedinte.
In oras aleg un traseu usor, un bulevard cu doua benzi pe sens, trafic redus, cateva treceri de pietoni, statii de autobuz cu alveola, intersectii semaforizate si sens giratoriu la capete.
Initial mergem cu treapta 2 cu 20km/h. Pe acest traseu exersam plecarea de pe loc si oprirea in situatiile impuse de trafic.
Trecerea de pietoni : La observarea indicatorului „Presemnalizare trecere pentru pietoni” luam piciorul de pe acceleratie si reducem viteza, mergem constant cu viteza redusa, privirea dreapta-stanga pe trotuare si observam daca sunt pietoni. Daca nu sunt pietoni putem trece marind viteza. Daca sunt pietoni care traverseaza oprim masina. Legea spune ca acordam prioritate numai pietonilor angajati in traversare pe sensul nostru de mers, dar ca incepatori ne deplasam cu viteza redusa si pietonii pot ajunge in acelasi timp cu noi pe sensul nostru de mers si atunci recomand oprirea masinii chiar daca pietonii sunt pe celalalt sens de mers.
Statia de autobuz cu alveola : Legea spune ca autobuzul are prioritate la iesirea din alveola fata de vehiculele de pe banda 1 si atunci reducem viteza si la nevoie oprim . La apropierea de statie reducem viteza si marim atentia, daca autobuzul e in alveola urmarim semnalizatoarele acestuia, daca semnalizeaza stanga, iesirea, oprim masina.

Statia de autobuz fara alveola: Legea ne permite sa depasim autobuzul oprit in statie fara sa ne oblige sa reducem viteza, dar respectam obligatiile prevazute in lege pentru efectuarea manevrei de depasire, daca aceste obligatii sunt indeplinite putem depasii.

Sedinta de conducere nr. 6

Intersectie semaforizata si marcata: In functie de directia de mers facem preselectia pe benzi cu cel putin 50 m inainte de intersectie. Urmarim semafoarele si observam sagetile care ne spun ce directii dirijeaza semafoarele. Mai nou exista semafoare cu cronometru, daca semaforul este verde pentru directia dorita continuam deplasarea cu atentie marita, daca este galben sau rosu oprim. Daca semaforul nu functioneaza sau este pe galben intermitent respectam semnificatia indicatoarelor de reglementare a prioritatii.
Intersectia cu sens giratoriu obligatoriu: La aceasta intersectie are prioritate cel care se afla in intersectie si vine din partea stanga, semnalizam stanga la intrare in intersectie si dreapta la iesire. Daca vreau sa merg la dreapta semnalizez dreapta si ma incadrez pe dreapta langa bordura, dau prioritate celor care vin din stanga si apoi ies din intersectie.
ATENTIE! Daca sensul giratoriu are mai multe benzi, la iesire din sens trebuie sa va asigurati in dreapta la cei care merg in paralel cu voi si isi continua deplasarea in intersectie, trebuie sa le acordati prioritate pentru ca voi schimbati banda.

Depasirea obstacolelor : Daca privind inainte observam pe banda noastra un obstacol reducem viteza, semnalizam stanga, ne asiguram in oglinda laterala si in unghiul mort din stanga, daca vin masini pe banda 2 reducem viteza si oprim in spatele obstacolului la o distanta care sa ne permita efectuarea manevrei de depasire, daca nu vine nimeni din spate intram in depasire, iar in momentul in care observam obstacolul in oglinda retrovizoare semnalizam dreapta ne asiguram in oglinda laterala dreapta si reintram pe banda 1

Sedinta de conducere nr. 7

In aceasta sedinta schimbam traseul, alegand strazi cu o singura banda pe sens si trafic intens. Obiectivul principal este cunoasterea traseului la viteza mica 20 km/h in treapta 2. Pe acest traseu exersam oprirea si plecarea de pe loc, depasirea obstacolelor si acordarea prioritatii la intalnirea indicatorului STOP. La intalnirea acestui indicator suntem obligati sa oprim la limita de vizibilitate fara sa depasim coltul intersectiei, daca circula vehicule pe drumul cu prioritate vor trece primele, apoi putem pleca spre dreapta, inainte sau la stanga. Daca plecam spre stanga acordam prioritate si vehiculelor care vin din fata.
Virajul dreapta pe verde intermitent : Pe verde intermitent putem face dreapta cu obligatia de a acorda prioritate pietonilor sau masinilor care circula pe verde prin intersectie.

Virajul stanga: Circulam pe drumul cu prioritate si dorim sa facem stanga pe un drum lateral. Suntem obligati sa acordam prioritate vehiculelor care vin din fata si pietonilor angajati in traversare pe trecerea de pietoni. Cu 50 m inainte semnalizam stanga, reducem viteza si introducem in treapta 2 si circulam cu 20 km/h privind in fata, daca vin masini oprim inainte de centrul intersectiei, daca nu vin facem virajul din mers.

Virajul dreapta: Circulam pe drumul cu prioritate si dorim sa facem dreapta pe un drum lateral, cu 50 m inainte semnalizam dreapta, reducem viteza si introducem in treapta 2, circuland cu 10 km/h acordam prioritate doar pietonilor angajati in traversare pe trecerea de pietoni. Uneori se impune oprirea masinii daca nu avem spatiu suficient pentru a executa virajul din mers.

Aceste viraje sunt partea cea mai grea in conducerea autovehiculelor si vor fi repetate pe parcursul a 3-4 sedinte in diferite intersectii. Important este sa stim cui trebuie sa acordam prioritate pentru a lua decizia de oprire rapid si fara ezitari. Ca incepatori nu riscati efectuind virajul stanga daca vin masini din fata.

Sedinta de conducere nr. 8

Recapitularea si fixarea exercitiilor din sedintele anterioare.
Trecerea la nivel cu calea ferata:
1. Fara bariere cu semnalizare luminoasa si acustica. Avem obligatia de a reduce viteza si de a ne asigura inainte de traversare. Daca se aprinde semnalul luminos intermitent sau acustic oprim inainte de acestea. Traversarea caii ferate se face cu treapta 1 sau 2 fara sa apasam ambreiajul si cu motorul turat altfel se poate opri motorul. Daca totusi se opreste motorul pe calea ferata avem obligatia de a scoate pasagerii din masina si daca nu reusim sa scoatem masina de pe calea ferata trebuie sa o semnalizam cu orice mijloace. Daca nu reusim sa plecam de pe loc din a doua incercare parasiti masina si faceti semne in fata trenului cu ce aveti la indemana. NU INSISTATI SA PORNITI MOTORUL SI SA PLECATI DE PE LOC, NU VETI REUSI !!!!!!!
2. Fara bariere si cu indicator STOP. Aveti obligatia sa opriti si sa va asigurati inainte de indicator.
3. Cu bariere. Daca barierele sunt ridicate si semnalele luminoase sau acustice sunt stinse reducem viteza ne asiguram si traversam calea ferata. Daca barierele sunt coborate , in curs de ridicare sau de coborare, semnalul luminos intermitent aprins sau semnalul acustic in functie oprim inainte de bariere.

Circulatia pe sens unic: Pe strazile cu sens unic este interzisa manevra de intoarcere, avem voie sa mergem cu spatele, putem depasii si putem opri si pe partea stanga daca ramane libera cel putin o banda libera. Pe sens unic ne incadram pe banda din stanga pentru a efectua virajul stanga.

Sedinta de conducere nr. 9

In aceasta sedinta am ca obiectiv definitivarea stilului de conducere al cursantului, un stil de conducere preventiv, atent, prudent si defensiv. Atentia distributiva este formata, anticiparea evenimentelor la un nivel care sa permita cursantului evitarea situatiilor dificile si periculoase, procesul decizional este clar, simplu si fara ezitari. Incepand cu aceasta sedinta cursantul trebuie sa stie ce are de facut in toate situatiile din trafic. Repetam fiecare manevra de 3 ori in diverse situatii.

Sedinta de conducere nr. 10

Incepand cu aceasta sedinta las cursantul sa ia decizii singur fara sa mai spun eu ce sa faca, aleg un traseu necunoscut in care cursantul este obligat sa fie atent, sa gandeasca foarte mult la ce are de facut si sa ia decizii. Parcurgem astfel 10-15 km si repetam manevrele.

Sedinta de conducere nr. 11

Cunoasterea  bordului

Sedinta de conducere nr. 12

DE RETINUT!
Daca aveti un biciclist in fata pericolul este sa vireze stanga brusc fara sa semnalizeze
Daca circulati in dreptul unei scoli pericolul este dat de copiii care pot traversa prin locuri nepermise
Daca observati in fata o masina care intoarce se impune sa opriti si sa o lasati sa termine manevra
Conduita preventiva: totalitatea masurilor adoptate de conducatorul auto in vederea prevenirii situatiilor periculoase in trafic.
Principala cauza a accidentelor este VITEZA, de aceea prima masura in conducerea preventiva este reducerea vitezei daca prevedem un pericol potential. Aceste pericole apar la trecerile pentru pietoni, in intersectii, la calea ferata, in trafic aglomerat, pe/sub poduri, curbe periculoase, la trecerea pe langa grupuri de persoane, la efectuarea manevrei de depasire, la trecerea pe langa autobuzele oprite in statie etc.
Alta cauza este neatentia la volan, am vorbit intr-o sedinta anterioara despre atentia distributiva, cautati cu atentie indicatoarele de reglementare a prioritatii intr-o intersectie, urmariti semafoarele si priviti la lampile STOP ale masinilor din fata, daca se aprind luati piciorul de pe acceleratie si franati usor pentru a aprinde si voi aceste lampi, astfel avertizati pe cei din spate. Evitati franarile bruste si pastrati-va calmul.
Alta cauza este oboseala la volan, NU plecati la volan dupa o noapte nedormita chiar daca nu ati baut alcool.
Starea psihica este foarte importanta, NU conduceti dupa un eveniment neplacut in viata voastra care a determinat o suparare profunda.
TAXIUL ESTE MAI IEFTIN !!!!!!!!
Conducerea pe timp de noapte: principalul factor de risc este vizibilitatea redusa, ca masuri preventive reduceti viteza si mariti atentia, aprindeti farurile, mentineti parbrizul curat atat pe interior cat si pe exterior. La intalnirea cu autovehicule venind din sens opus este pericol de orbire, reduceti viteza si priviti usor spre marcajul din dreapta al benzii de circulatie. NU trageti dreapta de volan! Puteti intalni obstacole nesemnalizate.
Conducerea in conditii de ceata : principalul factor de risc este vizibilitatea redusa, reduceti viteza, aprindeti farurile si proiectorul de ceata, puteti porni si luminile de avarie daca vizibilitatea scade foarte mult, nu faceti manevre voluntare de depasire, intoarcere, oprire sau mers cu spatele, folositi avertizarea sonora. Daca puteti circulati in spatele unui alt autovehicul la o distanta de siguranta.
Conducerea in conditii de ploaie: principalii factori de risc sunt vizibilitatea redusa si drumul alunecos. Pe un drum plin cu apa, din cauza vitezei excesive, apare fenomenul de ACVAPLANARE, profilul anvelopei nu mai reuseste sa elimine apa si practic roata sta pe un strat de apa pierzand contactul cu solul (aderenta) si efectul este pierderea directiei. Daca anvelopa este tocita fenomenul apare la o viteza mai mica decat la o anvelopa noua. Reduceti viteza, aprindeti farurile si la nevoie chiar proiectorul de ceata, porniti stergatoarele, puneti in functiune dezaburirea lunetei(electric) si geamurilor din fata(cu aer cald). Evitati manevrele voluntare.
Conducerea in conditii de iarna: prinipalul factor de risc este drumul alunecos, reduceti viteza, folositi frana de motor, pastrati distanta de cei din fata, nu bruscati comenzile: frana, volanul, ambreiajul sau acceleratia. Trebuie sa aveti in masina lanturi antiderapante, o lopata, nisip, un spray de dezghetat incuietori.
Conducerea in af
ara localitatilor: Ca incepatori aveti obligatia sa conduceti cu 20 km/h mai putin decat limita maxima a vitezei pe o anumita categorie de drum, pe autostrada sa nu depasiti 110 km/h, pe drumurile national-european sa nu depasiti 80 km/h si pe celelalte categorii(national, judetean, comunal) sa nu depasiti 70 km/h. La parcurgerea unei curbe apare forta centrifuga care tinde sa scoata masina in exteriorul curbei ( in curba la dreapta masina tinde sa ajunga pe contrasens, iar in curba la stanga masina tinde sa fie scoasa in afara parti carosabile, in decor). Aceasta forta este direct proportionala cu masa si viteza autovehiculului si invers proportionala cu raza curbei. Cum masa masinii nu avem cum sa o modificam, iar drumul este dat, singura variabila ramane viteza cu care intram in viraj. Nu intrati in viraje indiferent cat de usoare sunt cu viteza mai mare de 90- 100 km/h, daca curba este mai stransa nu depasiti 70 km/h, iar in curbele la 90 grade nu depasiti 30 km/h. Exista acele curbe numite „ac de par” la 180 grade care trebuie luate cu treapta 2 cu 10-20km/h (pe serpentine).

Sedinta de conducere nr. 13

In aceasta sedinta am ca obiectiv cunoasterea modului de conducere la viteza mare si efectuarea manevrei de depasire la viteza mare.
Aleg un traseu in afara orasului si treptat marim viteza la 70 km/h in treapta 4. La aceasta viteza mariti atentia si priviti in departare, daca aveti servo-directie tineti mai ferm volanul si nu-l bruscati( se roteste strictul necesar pentru mentinerea directiei).
Pentru depasire reduceti viteza si schimbati in treapta inferioara ( in functie de viteza autovehiculului depasit), semnalizati si va asigurati in fata si in spate, daca nu vin masini intrati in depasire accelerand hotarat si pastrand o distanta laterala de siguranta( cel putin un metru ), semnalizati dreapta si in momentul in care vedeti in oglinda retrovizoare obstacolul depasit reveniti treptat pe banda si schimbati in treapta superioara. Nu va fie teama sa turati motorul mai mult decat de obicei, un motor pe benzina ajunge la puterea maxima la 5000 rot/min, iar pe motorina pe la 4000 rot/min. Pe timpul depasirii pastrati-va calmul, tineti ferm volanul, nu bruscati directia si asigurati-va permanent.
Executati aceasta manevra doar daca este absolut necesar !
Pentru efectuarea acestei manevre trebuie sa ti cont de :
1. Vehiculul depasit (bicicleta, caruta, autoturism, autobuz, autocamion), ce viteza are sau ce lungime
2. Drum ( in urcare sau in coborare, drept sau curbe )
3. Vehicule ce vin din fata (masina puternica sau vechitura )
Obligatiile celui care este depasit
1. Sa circule cat mai aproape de marginea din dreapta drumului;
2. Sa nu mareasca viteza. Asta inseamna ca poate merge constant sau poate reduce viteza. Conduita preventiva impune reducerea vitezei, semnalizare dreapta, ca cel care depaseste sa inteleaga intentia de a-i facilita manevra

Sedinta de conducere nr. 14

Circulatia in coloana: Cel mai important aspect este mentinerea distantei de siguranta de vehiculul din fata voastra, aceasta distanta este mai mare cu cat viteza de deplasare e mai mare.
Pentru determinarea acestei distante se aplica „regula celor doua secunde”. Cand vehiculul din fata trece prin dreptul unui reper (copac, indicator, borna kilometrica sau altceva) numarati in gand 1001-1002, daca la 1002 nu ati ajuns in dreptul reperului ales aveti o distanta corespunzatoare, daca ati depasit acest reper sunteti prea aproape de vehiculul din fata si in cazul unei opriri bruste nu puteti evita coliziunea cu acesta.
Trebuie sa mai tineti cont de propria masina, daca aveti Dacia 1300 si frana nu tine la prima pedala sau Audi A4, mai tineti cont de masina din fata, daca este o Dacia veche astea au becurile STOP ori arse ori prea slabe si le lipseste a treia lampa STOP, nu veti sti daca franeaza.
Tineti cont de starea drumului si de conditiile meteo, drum umed sau alunecos, piatra cubica sau neasfaltat.


Responses

  1. Maine am examen (13.10.2009)… Am citit articolul cu mare interes… Aici am gasit exact ce am invatat… Articolul este foarte explicit…Felicitari pt. articol !!! BAFTA TUTUROR LA EXAMEN!!!….


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: